Succé för premiären i monsterracet

Monsterrace ÅMK Töcksfors

Värmande sol, tända team och förare, heta fordon och ett brinnande intresse från publiken. Över 2 000 åskådare såg den eldiga premiären av monsterracet i Töcksfors första augustihelgen.

Inför premiärer av fartfyllda evenemang stiger ofta både spänning och förväntan. Men även farhågor kan smyga sig på. Succé kan inte garanteras och utgången är oviss tills allt är över.

-Men det blev ett fantastiskt lyckat arrangemang. Allt gick enligt plan. Alla verkar nöjda och publiksiffran blev ju långt över förväntan, säger Morgan Nilsson, idékläckare, arrangör från motorklubben och del i den månghövdade drivlina som tryckt på gasen för monsterrace i Töcksfors.

Efter en intressekoll från Morgan bland annat adresserad bygdens eldsjäl för den kraftfulla motorsporten, Björn Nilsson, var karusellen igång. Björn, som inte behövde startgas för att tända på alla cylindrar till ett bygge av en bana på bygdens motorstadion när beslutet kom. Med rivstart och 150 arbetstimmar senare var jobbet gjort och ”Wild West Raceway” född. Vägen låg öppen för arrangörerna.

Kraft och styrkor

Parkeringsvakterna fick det hett om öronen i solgasset när starten närmade sig på lördag. Över 600 bilar skulle huseras och det började bli trångt på området. Men alla fick plats och besökarna kunde bilda kö mot tävlingsarenan där andra bilar, eller snarare monster till bilar, skulle göra upp.

Monsterrace körs i tre klasser, smallsize, midsize och fullsize, där stora klassen innefattar bestar som med optimerade och överladdade motorer kan släppa lös över 1 500 vilt rytande hästkrafter. Varje åkdon är unikt i sig beträffande konstruktion och tekniska lösningar. Från Dals Långed kom Anders Löf med sitt till synes kanske lite mer oansenliga tävlingsekipage.

-Det är en Ford Anglia.

Men under skalet döljer sig förstås betydligt grymmare saker än komponenterna till ”Ford Vinglia” som bilmodellen ibland kallades när det begav sig. Men specialbygget i Team Anglia utstrålar ändå sin charm av bilhistoria.

Påfrestningar på materialet är förstås inget som kan undvikas i monsterrace.

-Vi har som exempel många drivaxlar på lager, säger bröderna Jesper och Rasmus Olsson från Uddevalla när de mekar i teamet Mud Hunter och skriver autografer i depån. En knivskarpt vässad drivkälla förädlad ur Chevrolets klassiska big block sätter delarna på prov i fullsizetrucken.

Hemmaföraren och banbyggaren Björn Nilsson med teamet Bad Bull var givetvis också på plats med sin farkost. Midsizeföraren förfogar över 600 hästkrafter och kan med manuell manövrering mata växlar löpande under race.

Omtagning

Det var deltävling tre och fyra av totalt sex i serien som kördes i Töcksfors. Lördagen bjöd på strålande sommarväder och för den stora publiken fanns både mat och dryck. Musik strömmade fram över området och förutom den spektakulära framfarten på den omsorgsfullt kuperade banan kunde besökarna följa tävlingen genom utförlig information från speakertornet. Söndagens regnande gav upp framåt middagstid och solen kunde åter kika fram över arrangemanget. Racehelgen i Töcksfors blev en riktig fullträff i motorsportens tecken som bland andra för Morgan Nilsson gett mersmak.

-Vi ser redan över möjligheterna för en utveckling till nästa år.

Text och foto
Ove Albertsson

Dela artikel